Warsztaty kolekcjonerskie i herstoryczne

Oferta interdyscyplinarnych warsztatów kolekcjonerskich i herstorycznych skierowana jest do dzieci powyżej 7. roku życia, młodzieży i dorosłych. Można ją wykorzystać w pracy z osobami z niepełnosprawnościami.

Warsztaty prowadzone są pojedynczo lub w cyklu. Każde zajęcia mają osobny scenariusz tematyczny i realizacyjny.

Celem warsztatów jest:

  • zapoznanie z kolekcjonerstwem kobiet i herstorią kolekcjonerek
  • pobudzanie otwartości na różnorodność artefaktów i praktyk kolekcjonerskich
  • kształtowanie wrażliwości kulturalnej
  • stymulowanie wielozmysłowe
  • wyrażanie ekspresji
  • rozwijanie uważności i empatii

Każdy warsztat:

  • realizowany jest w jednym z trzech bloków tematycznych, z wykorzystaniem elementów pedagogiki zabawy, metod kreatywnych i zróżnicowanych materiałów
  • daje możliwość wykorzystania własnej metody podczas ćwiczeń, szczególnie w bloku „Biografia rzeczy” i „Tworzenie kolekcji”
  • tworzy grupa maks. 8 osób
  • trwa 90 lub 120 minut lub dłużej (według indywidualnych ustaleń)
  • kosztuje według indywidualnych ustaleń

Bloki tematyczne

KOLEKCJONERKI I ICH KOLEKCJE

Ważne w tych warsztatach jest:

  • poznawanie herstorii kolekcjonerek (bohaterek Archiwum Historii Kolekcjonerek oraz kolekcjonerek współczesnych)
  • odkrywanie kolekcji stworzonych przez kobiety
  • uwidocznienie w kolekcjach kobiet różnorodności tematów i postaw kolekcjonerskich
  • zaprezentowanie wiedzy podanej na warsztatach w trakcie kreatywnych ćwiczeń

BIOGRAFIA RZECZY

Warsztatowe ćwiczenia są związane z:

  • podmiotowością i wielowymiarowościa rzeczy
  • relacyjnością między rzeczami a ludźmi i światem (np. rzeczy a tożsamość człowieka, konsumpcja rzeczy a rzecz jako artefakt osobisty, poszanowanie rzeczy a zaśmiecanie Ziemi)
  • biografią kolekcji
  • przedstawieniem artefaktów z kolekcji osobie z niepełnosprawnością wzroku

TWORZENIE KOLEKCJI

Podczas tego warsztatu osoby uczestniczące tworzą przestrzeń kolekcjonerską poprzez:

  • przedstawienie własnej kolekcji i/lub swojej kolekcji wyobrażonej
  • niewykluczające odniesienie się do realnej i/lub wyobrażonej kolekcji pozostałych osób z grupy albo do kolekcji bohaterek Archiwum Historii Kolekcjonerek
  • ćwiczenia realizowane przede wszystkim metodami wybranymi przez siebie, w których osoba wyrażająca czuje się najbezpieczniej.

Na warsztatach obowiązuje zasada wzajemnej akceptacji. Mogą w nich uczestniczyć osoby różnych tożsamości, płci, orientacji psychoseksualnych, ras, narodowości, kultur, wyznań. Oprócz swojego imienia, podajemy używane przez siebie zaimki: ona/jej, on/jego lub inne.